Monday, December 29, 2008

SALAM Maal Hijrah, 1430.

SALAM Maal Hijrah, 1430.. Diucapkan kepada semua yang menghayati pengorbanan Rasul-Rasul terdahulu. Semoga setiap pengorbanan mereka menjadi pelajaran bagi kita semua di dalam menjalani kehidupan sebagai Hamba Allah yang beribadah untuk menegakkan Din yang Hak.

Tidak kira kisah Adam, mahupun Nuh, Ibrahim Musa, Isa, Muhammad SAW dan para rasul yang lain seharusnya kita hayati supaya kita tidak terkeluar dari landasan titian siratul mustaqim. Perjalanan mereka didalam beribadah untuk menegakkan Din yang Hak, tidak semudah seperti orang pada hari ini sangkakan. Sekadar berdoa menadah tangan tanpa usaha bahkan meminta Allah pula untuk menegakkan Din iaitu agama Allah di muka bumi ini.

Sedangkan mereka lupa, bahawa menegakkan Din adalah tanggungjawap manusia itu sendiri kerana ianya adalah satu perintah dari Allah.

Surah 42:13 - Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa yaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada (agama)-Nya orang yang kembali (kepada-Nya).

Tetapi kenapa manusia sekarang tidak segan silu menyuruh Allah selaku tuhan semesta alam untuk menegakkan Din atau agama Islam di muka bumi ini. Tidakkah mereka perhatikan kisah-kisah para rasul di dalam menegakkan Din suatu ketika dahulu.

Surah 12:
111. Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.

Hanya orang yang berakal yang akan menjadikan Al-Quran sebagai panduan tetapi selebihnya hanya bergantung kepada Alim ulama.

Surah 9:31. Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putera Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan

Semoga Maal Hijrah pada 1430 ini akan membuka mata dan akal fikiran supaya dapat berfikir tentang hak dan bathil.

Surah 2:89- Dan setelah datang kepada mereka Al Quran dari Allah yang membenarkan apa yang ada pada mereka, padahal sebelumnya mereka biasa memohon (kedatangan Nabi) untuk mendapat kemenangan atas orang-orang kafir, maka setelah datang kepada mereka apa yang telah mereka ketahui, mereka lalu ingkar kepadanya. Maka la'nat Allah-lah atas orang-orang yang ingkar itu.

......